Brytyjska flaga
Projektowanie uniwersalne

Projektowanie uniwersalne

Powrót
Dzieci

Nie tylko szkoły i place zabaw

Opublikowano: 1 rok temu

Autor: Ańa Komorowska

Nie tylko szkoły i place zabaw

Plac zabaw, szkoły i przedszkola to pierwsze skojarzenia, jeśli mówimy o projektowaniu przestrzeni dla dzieci. Ważne jednak jest o wiele szersze spojrzenie. Co z tego, że wybudujemy dostępny plac zabaw, jeśli nie będzie się dało do niego dojść, ze względu na zły stan chodników, zbyt wysokie krawężniki czy brak komunikacji niskopodłogowej w okolicy.

Mówiąc o przestrzeni dla dzieci należy wziąć pod uwagę:

  • placówki oświatowe i kulturalne – nie tylko szkoły i przedszkola, ale również domy kultury, muzea, świetlice i miejsca realizacji różnego rodzaju warsztatów;
  • placówki służby zdrowia – szpitale i przychodnie, ale również poradnie specjalistyczne, ośrodki terapeutyczne, gabinety logopedyczne itd.;
  • obiekty sportowe – boiska, korty, hale sportowe, baseny i urządzenia do ćwiczeń na zewnątrz;
  • domy prywatne – często muszą być dostosowywane samodzielnie przez rodziców, według własnego pomysłu, brakuje bowiem odpowiednich poradników i wsparcia systemowego;
  • przestrzeń publiczna – wszelkie trasy komunikacyjne, ze szczególnym uwzględnieniem tych w pobliżu wymienionych wcześniej placówek;
  • ulice – idąc jeszcze dalej należy przyjrzeć się uważnie koncepcji „ulicy do zabawy” – sąsiedzkiej przestrzeni, gdzie dzieci i rodzice mogą zacieśniać relacje społeczne, bawić się w pobliżu domu, bez konieczności ponoszenia opłat i uciążliwego dojazdu.

Dzieci grające w piłkarzyki na rozkładanym stole wystawionym na ulicę.

Dzieci bawiące się na ulicy zamkniętej z powodu festynu.
zdj. Tim Gouw, pexels.com