Turystyka /podróże
Zarówno samochody prywatne jak i transport publiczny – typu autokary, kolej czy samoloty to wszystko obszary, gdzie osoba na wózku powinna poruszać się swobodnie i bezpiecznie.
Każdy parking powinien mieć wyznaczoną strefę dla parkowania osoby z niepełnosprawnością. Dworce, przystanki i stacje przesiadkowe koniecznie muszą posiadać udogodnienia dla osoby na wózku. Mowa tu o oznakowanych, bezpiecznie i komfortowo zlokalizowanych strefach dla każdego rodzaju wózka, skąd nie tylko będzie łatwo dostać się do wybranego pojazdu czy peronu, ale również w łatwy, dostępny sposób skorzystać np. z tablicy informacyjnej usytuowanej w zasięgu wzroku oraz na odpowiednim dla wózka poziomie (szczególnie, gdy jest to tablica multimedialna).
zdj. freepik.com
Ławeczki i stoliki przystosowane do odpoczynku dla oczekujących na swoją linię powinny przynajmniej w części kształtem (wgłębienie na wózek) oraz wysokością (możliwość podjazdu) być dopasowane do potrzeb wózkowiczów. Kasy biletowe i punkty informacyjne również zaplanowane muszą być w taki sposób, by przynajmniej jedno okienko umożliwiło bliski i nie boczny! podjazd dla wózka.
zdj. freepik.com
Sieć sanitariatów koniecznie w swojej ofercie musi mieć toaletę dla osoby z niepełnosprawnością – i tu znowu ważne, nie tylko dla samego niepełnosprawnego, ale również w sytuacji, gdy jest to rodzic posiadający pod opieką dziecko. Mama czy ojciec na wózku ma prawo odprowadzić swojego malucha do toalety; skorzystać z przewijaka go którego będzie wygodny dostęp czy pomóc umyć ręce.
Przechowywanie bagażu również powinno być dostępne dla pasażerów z dysfunkcją ruchu. Część szafek powinna być usytuowana w taki sposób i na takiej wysokości, by osoba na wózku mogła wygodnie podjechać, sięgnąć do szafki i schować swój bagaż. Dworce oraz lotniska o zasięgu międzynarodowym powinny być wyposażone w ruchome maty oraz windy, umożliwiające przesuwanie się w określonym kierunku pasażerowi na wózku. Czytelne oznakowania informacyjne powinny mieścić się w centralnych punktach, dodatkowo w dobrze widocznych miejscach dla osoby siedzącej na wózku. W dużych i skomplikowanych terminalach, szczególnie o zasięgu międzynarodowym powinien znajdować się dobrze oznakowany punkt obsługi dla osób z niepełnosprawnością, gdzie będzie można „dostać” opiekuna, mówiącego w wybranym języku, na czas transferu do wybranego pojazdu. Oczywiście ogólny standard poczekalni, sanitariatów, punktów usługowych, bufetów itp. powinien być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wejście – czyli wjazd wózka do pojazdu (pociągu, autokaru lub samolotu) powinno być wyposażone w specjalny podnośnik/ windę umożliwiającą transport wózka.
zdj. freepik.com
Podobnie, w samym pojeździe konieczne jest przystosowanie strefy bezpiecznej, w której wózek z osobą niepełnosprawną może zaparkować – konieczne będą uchwyty mocujące, dla uniknięcia przesuwania się wózka w nagłych szarpnięciach podczas podróży oraz możliwość swobodnego manewru podczas wysiadania.
zdj. freepik.com
W takiej strefie powinna znaleźć się toaleta dla osoby niepełnosprawnej.
Warto też zaplanować w najbliższej okolicy miejsce dla najbliższych (rodzina, dzieci niepełnosprawnego), aby na czas podróży nie trzeba było sztucznie rozdzielać wspólnie podróżującej grupy.