Integracja młodych aktywnych
W dzisiejszych czasach problemy dysfunkcji chodu i konieczność poruszania się na wózku inwalidzkim dotyczy coraz większej liczby osób, w tym również osób młodych i aktywnych. Przyczyn można upatrywać wiele: począwszy od wad wrodzonych, chorób układowych, poprzez urazy, wypadki komunikacyjne, aż do sportów ekstremalnych włącznie. W większości przypadków u osób aktywnych potrzeba funkcjonowania w społeczeństwie na poziomie pełnego uczestnictwa, takiego jak przed urazem pozostaje, a nawet się zwiększa. Nie dopuszczalna jest izolacja domowa i wycofanie się z życia społecznego. Postęp cywilizacji w ofercie dla osób z niepełnosprawnością wciąż dostarcza nowych wyzwań. Niwelowanie barier i ograniczeń związanych z trudnością w mobilności a jednocześnie coraz większe poczucie własnych potrzeb i chęć spełnienia marzeń prowadzi do poszukiwania nowych rozwiązań i to w coraz większym zakresie. Młodzi ludzie z niepełnosprawnością ruchową chcą i mają prawo studiować, podróżować, zakładać rodziny, pracować, realizować się w każdej dziedzinie na równi z osobami w pełni sprawnymi. Znamy już wiele propozycji rozwiązań pomocnych, jednak wciąż nie jest to wystarczająco dużo wobec zapotrzebowania.
Trakty/komunikacja dla wózków – osoba młoda, aktywna zapewne zechce sięgnąć po wózek aktywny, który zdecydowanie pozwoli na samodzielność i niezależność w poruszaniu się. Taki wózek jest mniejszy, lżejszy oraz bardziej mobilny. Służy często nie tylko do samodzielnego poruszania się, ale również do uprawiania sportu zarówno profesjonalnego jak i amatorskiego, sprawdza się też w turystyce czy rekreacji.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy mamy do czynienia z wózkiem inwalidzkim typowym, który wymaga osoby prowadzącej. To bardzo istotna informacja dla projektanta – należy bowiem uwzględnić dwie osoby jednocześnie w przestrzeni, a często opiekunem jest osoba starsza lub mniej sprawna, zatem należy zawsze przewidzieć zarówno możliwości jak i przestrzeń dla opiekuna (stromość podjazdów, zjazdów; szerokość alejek i barierek; skręty, zakręty; krawężniki; rodzaj nawierzchni itp.).
Podobna sytuacja dotyczy wózków elektrycznych – są większe, znacznie cięższe, mniej zwrotne i mniej mobilne. Przy projektowaniu podjazdów, alejek, traktów powinno się, wobec tego uwzględnić wszystkie te parametry.